måndag 23 februari 2009

Miljövänlig eller miljöovanlig

MC = bensinmotor. En och annan diesel med håriga 18 hk kanske finns, iallafall i katalogerna. men inte i verkligheten.
Bil = Diesel, Bensin, E85, RME, Hybriddrift, Vätgas, Elektricitet.
Lagstiftning, massmedia och historien har pressat fram olika varianter på drivmedel för bilar, men inte för mc, och inte heller för lastbilar, som förbrukar ca 2.5 - 4 liter diesel per mil...
Det finns avgasrening i olika former men hållbara alternativa framdrivningssätt lyser med sin frånvaro.

MC, som för oss i Sverige är mycket av ett hobbyfordon, men för centraleuropéer eller folk i Asien är mer av ett nyttofordon, har glidit fram på ett bananskal när det gäller avgasrening.
Först på senare år har man lagstiftat om buller och ställt krav på utsläpp som innebär någon form av avgasrening och i regel insprutning. Men bilprovningen mäter inte avgasutsläppen än, trots att de är ålagda enligt EU-lag att göra så. Detta enligt dåvarande vägverket själva.

Alternativa bränslen känns rätt långt borta. Eller...?

Jag tror att vi inom 5 år kommer att se varianter på framdrivning hos alla seriösa MC-tillverkare, men inte pga lagstiftning, utan mer pga egna initiativ och av marknadspolitiska skäl.
Vem vågar gissa på en ren turbodiesel med automatlåda och en förbrukning på under 2 liter / 100 km men med ett vridmoment som överträffar dagens extrema sporthojar? Det borde vara möjligt med dagens teknologi.
Det blir intressant att se om lagstiftningens obönhörliga krav hinner före tillverkarna, eller om tillverkarna tar steget på egen hand.
Jag tror också att den som tar fram ett vasst alternativ som fungerar väl och erbjuder många revolitionerande nyheter, också har ett stort försprång och tar på så vis marknadsandelar. Folk vill se något nytt!

Vad tror du?

4 kommentarer:

Stellan sa...

Jag undrar vad du tror om E85?
Jag tror att det är ett fiasko av rang om man ser till hela kedjan och tar med i beräkningen att en stor del av världens fordon skulle gå på det.
Jag skulle gärna ha en elbil att åka till och från jobbet med,helst en liten fin kärnreaktor i cigarrummet att ladda den med.

Jag skulle vilja se en uträkning på hur många mil man måste åka i en Tex, Toyota Prius kontra min Mercury utan avgasrening som drar 1,2 innan det lönar sig. Det har släppts ut en del vid framställandet av en sån bil. Skulle det löna sig miljömässigt om jag skrotade den idag och köpte en ny Prius?

Jag skrev en krönika om egoism,klimathot och moral i Mc-nytt, har du läst den?
Jag tar miljöhotet på stort allvar och har sett stora skillnader bara genom att fiska i samma sjö i fem år. Där du förut kunde lägga en fluga ända in i vassen är det nu liten vattenpest tio-femton meter ut! På fem år!!

Peter sa...

E85... Jag hörde en debatt i P1 (!) mellan petroleumföreträdare, Bil Sweden och ett par politiker för ca ett år sedan.
Alla sakkunniga utom politikerna hade fakta som visade att miljöpåverkan av E85 pumparna på mackarna (i praktiken E85 bilarna) är mindre än om man utökar utspädningen med bara några procent i vanlig handelsbensin, vilkkt alla moderna bilar klarar av. Vi har 5% nu, alla klarar ca 10%.
Det får en avsevärt större miljöpåverkan än vad det blir med alla E85 bilar som rullar. Dessutom kan ju flera av dessa bilar köra på bensin, och det är för tillfället dessutom billigare så som E85 priset ser ut nu.

Så E85 är fiasko om du frågar mig.

Nu är jag ju färgad, men BMW´s efficient dynamics och Clean Diesel Power teknik har sänkt totala utsläppen i hela BMW´s flotta med bilar, avsevärt mer än vad konkurrenterna har gjort, trots att vi inte har en enda s.k miljöbil eller hybrid (förutom 118d). Bra va?

Stellan sa...

Ja, det är skitbra.
Synd bara att det är så förbannat dyrt att vara miljövänlig.

Peter sa...

Jo...