söndag 8 februari 2009

Kettlebells för crossförare, eller andra lönnfeta latmaskar


Idag kan Susanne inte gå, eller knappt röra sig överhuvudtaget, och jag har en sanslös träningsvärk jag med.

Det har inget att göra med vår barnfria helg (tror jag ;-) ), mer än att vi testade på 45 minuters Kettlebells träning.

Kettlebells är en otroligt fånig järnkula med handtag på, som ryssarna tydligen tränat med i ca 300 år.
Man ska till dunka-dunka musik svinga den Musse Pigg liknande kulan enligt något mönster som instruktören bestämmer, och det blir så klart skitjobbigt. Man klarar större kul-vikt än man tror. Tjejerna rekommenderades att köra på 8 kg, killarna ca 16 kg. Det fanns kulor med 4 kg mellan varje storlek, up till 40 kg.
Vad är så bra med det här då? Jo, övningarna ser till att du använder hela kroppen att lyfta med, eller att svinga klotet med. När du sätter fart på kulan så använder du stora muskelgrupper, och sedan när du ska ändra riktning på den måste du använda andra muskler.
Varendaste en av muskelfibrerna i kroppen måste arbeta, och shit vilken äckligt stor träningsvärk man fick.
Det som direkt slog mig är att det här är ju världens bästa träning för enduro eller crossförare. Det var hårda intervall, det var tungt, och man arbetar på samma vis som när man kör MX/E, d.v.s. med att låta kroppen tvinga en stor massa att ändra riktning.
Rekommenderas!
Vem som var fetast i kettlebellsklassen får ni lsita ut själva... men han kämpade hårdast.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kettlebells är sjukt jobbigt, förstår vad du menar. Jag kan också rekommendera det för alla. Svinbra träning. Kul inlägg!

Anonym sa...

Låter som en bra träningsform. Men eftersom jag själv är lite rund och rund är en fin form så tror jag inte att jag ska prova...

Stellan sa...

Men Peter för helvete!
Du behöver ju en hobby så du slutar att förnedra dig.
Vi har känt varandra i ett år och det har redan kommit fram pinsamheter som med råge skulle räcka för ett mans´liv.
Om du och frugan vill träna tillsammans tycker jag att swingersklubb vore hyfsat ärorikt.
Tänk på all energi jag lägger på att verka tuff och så drar mina vänner ner mig i fallet.

Anonym sa...

Som sagt... Rekommenderar alla att slänga ut värmepannan ut huset istället! Riktig träning för riktiga män ;O).
Håller helt med Stellan! Jag vill också framstå som en tuff kis "nu med helskägg"!
PS Helt original Triumph T120V -73 bytes mot R1200C vilken modell som helst! DS
Måste ju skaffa en riktig custom nu när jag har helskägg...

Peter sa...

Jonas: R1200C??? Är du pårökt? Spara villapannan istället, sätt dit 2 hjul, så har du en motsvarande tingest...

Stellan: Jag har ju sett genom din fasad, och vet att du är en helylle kille. Och Swingers-träffarna skriver jag ju så klart inte om här, de är på min andra blogg... www.swingingpete.blogspot.com