måndag 16 februari 2009

Kallt termoskaffe i Solna eller Grappa och fin Chianti i Bologna

Utbildningssäsongen är i full gång hos alla MC-importörerna, runt om i hela Europa. Mekaniker ska utbildas på nya modeller och en del har det mer hektiskt än andra, beroende på vad man lanserar till 2009.
För att om möjligt undvika att våra kurser krockar, då flera svenska handlare har flera märken, så brukar servicecheferna hos resp. importör delge varandra när man planerar kurs.
Så även i år.
Min bästa kompis Tobias Persson på Ducati North Europe meddelade att man självklart tar alla sina mekaniker till fabriken i Bologna i mars.
WTF!!??
Jag ser genast framför mig fint mouserande vin i den för tiden extra varma vårsolen, lite chianti och desto mer grappa efter varje måltid. Bakom mc-lyften avvaktar en fotomodellsnygg kvinnlig barista bredvid högarna av Termignoni system, med det bästa som kan utvinnas ur en kaffeböna, ifall kaffelusten skulle göra sig påmind.

Vad får mina BMW mekaniker då?
Ja, först hittar de ju inte någon parkering i Solna. Sedan när det problemet möjligen är löst, så får de sitta i en kall verkstad med lortigt golv. Golvbrunnarna stinker ikapp med oljeavskiljaren. De tillfälliga möblerna och de rangliga borden duger förvisso till det ljumna termoskaffet.
Testdatorn hänger sig och just det där viktiga verktyget saknas efter att "någon" mekat med sin privata bil eller hoj precis helgen före, och passerkortet för att gå på dass är borta.

Det är förbaskat långt till den röda Ducati fabriken i Bologna, men av någon anledning är det ändå många som efter genomförd svensk BMW kurs spontant hör av sig och tackar och tycker att allt var ändå förbaskat bra. Trots kallt termoskaffe med bortglömt kaffebröd. Drömmen är ändå att kunna ta mekanikerna till i mitt fall München på kurs. Varje år.

Det är bara att gratulera Ducati, de är absolut på rätt väg, som lyckats med just det. Det höjer statusen för märket bland de som arbetar ute i serviceverkstäderna att få besöka Bologna och kanske också Corse (racing) avdelningen.
Ducati blir plötsligt något att sträva efter för en servicetekniker. Man får lite mer. En morot.
Ironiskt nog är det min f.d. BMW Aftersales kollega Francesco Penazzo som numera är utbildningschef för Ducati.

Inga kommentarer: