tisdag 3 februari 2009

Lathet vs. Träning

Om man kunde bortse från välmåendet (adrenalin och endorfin ruset) efter ett träningspass och det psykiska illamåendet av att vara fetare än normen, så skulle jag tillbringa all ledig tid framför TV´n eller på olika restauranger, alternativt att konstant gå med en hand i en godispåse.
Men nu är det inte så.
Sedan i mitten av november har jag försökt träna regelbundet. Slutmålet är att tangera ett gammalt resultat på Gotland Grand National. 5 varv på 3.07 körde jag något år då det var riktigt grisigt. Jag missade sjätte varvet pga en avslagen växelspak. 5 varv är målet, men med dagens träningsdos på 2 hjul, så blir det nog tufft. Den är för tillfället noll.
Det är svårt att kombinera 4 barn med 3-4 enduropass / vecka. Genvägen är mycket styrketräning och löpning, eftersom det går fortare och man slipper skruva.

Delmålen på vägen till GGN är att springa Göteborgsvarvet 21 km i mitten av maj under 2 timmar, något annat kortare löp-lopp i augusti, typ midnattsloppet på 47 min, och därefter Ränneslättsloppet (enduro) och slutligen GGN (enduro).
Om farsan sponsrar med en bra racercykel, så cyklar jag vättern också, men det är lite mycket pengar för en bra cykel.
Som tur är jagar Susanne iväg mig ut på löprundor eller iväg till gymmet, när latmasken bestämmer över min rundlagda lekamen. Latmasken är rätt fet och har en satans övertalningsförmåga. Ett chefsämne.)
Ikväll var det sjukt jobbigt att ta sig ut i joggingskorna, men det var förbaskat skönt när det var avklarat. Ännu ett pass klart, men det blev lite kort.

Det lustiga är att när jag i Försvaret fick träna 3 timmar i veckan på arbetstid, så tränade jag inte ens 1 pass i månaden. Nu blir det 3-4 pass per vecka som civilist. Konditionen och styrkan är bättre än på flera år, men det är långt kvar till 5 snabba varv på GGN.

6 kommentarer:

Böna sa...

Ja du Peter..
De flesta av oss är ju " Up shitcreek without a paddle "
Har själv pysslat med Buddhabuilding under ett antal år och börjar väl få en skaplig rondör. Men som min kollega brukar säga: Vid min ålder gäller det att hålla skinnet spänt så man inte blir rynkig.
Har ju oxå skaffat en endurocykel så vem vet? Vi kanske ses på GGN?
Kul med din blogg.
Må gott i träningsträsket!
Böna
MC-mekutb. Motala

Stellan sa...

Är det bara jag som inte fattar ett jota av det som står i inlägget? Allt var bara konstigt, du knaprar väl inte svamp?

Peter sa...

Jag är hög på endorfiner.
Du borde testa någon gång,

Peter sa...

Stellan, du behöver ju inte förstå, du är ju f-n smalare än Josefs lilla skinnspik, och då är man smal!!! Jag är liiite rundare...

Anonym sa...

GGN! Ja det är rätt! Helt rätt att börja med en lite mindre tävling så du får till "knixen"....

Köp en fogsvans istället och kom hem till Uddevalla så skall du få bära spånskivor som träning!

Eller lasta upp vår gamla vedpanna på släp (och ner igen och upp igen och ner igen) det är träning för riktiga män! HAHA

Anonym sa...

:-) Buddhabuilding, den var bra Böna.
/Sven