torsdag 19 mars 2009

R1 Engineering


En sak som står högt upp på min önskelista är ett eget större garage / verkstad, gott om tid och möjligheten att bygga något eget av ett lämpligt objekt.

Jag talade med Tobias på Ducati idag, och by the way, så skulle han "på kurs" i Bologna nästa vecka. (se tidigare inlägg...) Jo, säkert. Grappa provning och så var det igång igen... TOTALT oseriös verksamhet. Tur att Bologna ligger en bra bit från Vatikanen, annars hade de fått slå igen den röda fabriken för länge sedan.

Nåväl, Tobias föreslog att man ska gå ner på 75% arbetstid och lägga de där lediga 25 procenten på att driva allehanda projekt i det egna garaget. Tobias är klok. Men nu är verkligeheten en annan.

Jag hittade för en tid sedan en hoj på nätet som jag gillar. R1 Engineering (sök på det på Google)
Han som byggt har modifierat en R1:a till ett slags streetfighter stuk, och åstadkommit en rå bushoj med enkla medel. Tyävrr har han på de senare bilderna byggt på en ful girder gaffel, men om man byter ut hjulen till ett par lätta smidda aluminiumfälgar, och sätter dit en Öhlins TTX framgaffel, så är man framme. Stellan Egeland mördar mig nog nu, när han ser att det är stålomspunna slangar med förmodligen eloxerade fejkade nipplar på hojen på bilden, men det går ju att ersätta med annat.

Men vem har råd med en TTX gaffel när man jobbar 75%? Jag har inte råd ens om jag skulle jobba 200% Kanske samma med han som byggde om R1:an. Ingen deg, så det blev en ful girder gaffel... det enda som saknas är en...Turbo!
Oj, nu blev det nära rödstrecket i hjärnbarken.
TURBO! Det var länge sedan Turbo cellerna var vid liv. Jag återkommer med ett turbo inlägg snart... Det finns massor med sköna turbobyggen med coola körningar på youtube.
Tur att jag ska till EBOS High Performance till veckan, dom kan allt. Bland annat lite turbo och mycket annat i trimväg. Det blir nog ett par bilder därifrån.
Turbo... nu kommer jag att sova gott och drömma sött.

2 kommentarer:

Stellan sa...

Slangnipplarna får mig osökt att tänka på ett horhus i Las Vegas.

Peter sa...

Ja, på 70-talet dessutom...