måndag 16 mars 2009

Iron Butt Association

Det har bildats en svensk förening som ingår i Iron Butt Association.
Målet sägs (enligt Fastbikes.se) vara att främjandet av trafikkultur, trafiksäkerhet och att öka säkerhetsmedvetandet i samband med långkörningar.
För att bli medlem ska man ha avverkat 1602 km på 24 timmar. Hedervärt att få bli medlem, men för mig låter det som en omöjlig kombination.
Trafiksäkerhet och att plåga sig igenom 160 mil. Samtidigt?

I bil, är man ingen duktig förare efter 160 mil. Jag har kört som mest 180 mil i ett svep, ner till Italien från mellansverige. Jobbigt!
Med MC är det med fartvind och en högre koncentration på att manövrera hojen i kombination med just vindbruset och vibrationer mm, avsevärt jobbigare. 100 mil på hoj är inte som att glida fram 100 mil i bil.

Min egen erfarenhet med MC (på en Yamaha YZF 1000) är att jag kört som längst med MC från söder om Berlin till Uddevalla i ett svep. Det blev med en rejäl felkörning 105 mil på en dag, ca 16 timmar. Enda sättet att hålla koncentrationen uppe var att öka, och snitta ca 180-200 på Autobahn. Dessvärre var det svårt att hålla 110 på svenska E6:an, och ganska snabbt var man tillbaks på farter som fick körkortsinnehavet att äventyras, iallafall om Farbror Blå stod vid vägkanten... Alternativet var att sänka farten och nästan somna. Men järnröven eller träsmaken om man så vill, kom som ett brev på posten, så 60 mil till och jag hade varit en äkta Iron Butt. Nu var det mest Billy Butt...

Nej, IBA och trafiksäkerhet går inte bra ihop om du frågar mig.
Varför hyckla med trafiksäkerhet, när det går ut på att mata massor med mil per dygn? EU bidrag?

Inga kommentarer: