onsdag 6 januari 2010

Årets höjdpunkter på jobbet

En vecka varje år går jag en kurs som kallas "Technical Train the Trainer", vilket innebär att man får lära sig allt om det kommande årets nyheter, så att teknisk support och utbildning av världens bästa MC-mekaniker ska löpa smidigt kommande säsong.
Är man teknik-nörd och MC freak på samma gång, så är det här årets höjdpunkt. En vecka i Weissbierens... förlåt, skruvmejselns tecken!

Dessutom är det enda gången på året jag får träffa människor med samma jobb som mig fast från olika länder. Det gör att man får mycket goda vänner i alla världens hörn. Erfarenheter och tips utbyts hela tiden. Denna vecka är guld värd, bästa på hela året, t.o.m bättre än att få köra hoj i Spanien elelr vad det nu kan vara.

En av kvällarna hade BMW beordrat som förbrödrande aktivitet, klättring i en inomhusanläggning. Man kan nog se en skillnad i aktiviteterna nu mot tidigare år. Vi har kört go-kart och supermotard inomhus, bowling etc, men nu blir det mer och mer fitness aktiviteter, kanske för att det jobbigaste har varit att lyfta ölsejdeln efter att man svingat ett par bowlingklot.
Beach Volleyboll inomhus var det förra gången, och nu klättring. Ingen middag efteråt. Bara total skräck i ett snöre på 15 meters höjd.

Peter och höga höjder är ingen bra kombination, även om jag testat klättring många gånger tidigare.
Att köra hoj rakt fram i 290 km/h är lugnt, eller att klippa ett långt platåhopp på crossbanan, men att hänga i ett rep 15 meter upp på en vägg är rena mardrömmen. Hu!
När bussen kom fram till huset med klätterväggarna i, var det en stor lättnad. Huset var kanske bara 5 våningar högt. Det här ska nog gå bra.
Men när vi närmade oss entrén såg jag att huset stod i en grop, som var lika djup som huset var högt över vanliga gatunivån, alltså ca 8-10 våningar högt. PANIIIIIK!
Men nu var det bara att ställa in sig i ledet. Jag nådde aldrig toppen i de högsta lederna, det var ganska svårt, och sjukt läskigt.
En av övningarna mot slutet av kvällen var att falla fritt några meter innan repet skulle bära upp dig. Den som säkrade skulle släppa ut 2 meter rep.
Sedan när det sträcktes för att dåren där uppe bara släppte allt och föll bakåt, skulle säkraren på marken hoppa så mycket han kunde uppåt. Det innebar att han åkte upp ganska långt och den som föll neråt ramlade iallafall kanske ytterligare 4-5 meter neråt.
Inget för mig, jag nöjde mig med att vara den som säkrade.




Inga kommentarer: