
Yes!
Då var det dags.
Sedan en tid tillbaks finns uppgifter om en Yamaha turbodiesel på två hjul.
http://www.bike.se/ och http://www.visordown.com/ rapporterar om samma nyhet.
Det finns en del små försök och viss "serie" produktion av dieslar på motorcyklar, men inget egentligt stoff från de stora japanska eller europeiska tillverkarna.
Därför är det kul när det börjar röra på sig bland de större märkena.
Självklart sker tester sedan flera år tillbaks på diesel sidan, konstigt vore det annars, med tanke på vilka enorma framsteg man gjort på bilsidan.
Det jag hört talas om ryktesvägen från branschkollegor oavsett märke, är att man slåss med gemensamma problem på sina testriggar:
- Effektutvecklingen från motorn som påverkar hojen, är stundtals för brutal (kan den vara det?) På en bil som har så mycket större massa, märks det inte så tydligt. På en MC blir det lät ryckigt och klonkigt. Svårdoserad effekt. Men systemet är i sin linda, vilket man borde kunna lösa med mjukvara på ett smidigt sätt på ganska kort tid.
- Vibrationer, vibrationer, vibrationer... En diesel går rätt hårt, högt komp.
- Miljökrav. En diesel knattrar på så pass mycket, att det mekaniska bullret kan innebära problem med miljökraven. Heltäckande invändigt vadderade kåpor löser problemet. Så är det redan idag på bensinmotorerna i flera fall.
- Vridmoments toppen och varvtalsregistret är så pass kort, att man med fördel borde nyttja någon form av automatisk transmission. Detta har ingen tillverkar på marknaden idag på effektstarkare maskiner, vilket innebär att man inte bara måste utveckla en bra dieselmotor, utan dessutom en helt ny transmission. Svårt. Dyrt!
- Effektstarka bensinmotorer har ett ständigt problem med att få undan all värme. Dieselmotorer i bilar har det motsatta problemet: De går ofta för kallt för att få bra avgasvärden och hög verkningsgrad. Men att montera en motorvärmare typ Webasto eller Eberspächer för att få varm motor snabbt som man gör påbilar, är nog inte en särskilt bra idé.
Men, startar man inte en seriös forskning kring det här, så kommer man ju ingen vart. Därför är det kul att se Yamahas patentansökningar. Risken som tillverkaren tar är trots allt att lägga många miljoner på utveckling, som måste ge frukt i form av försäljning. I alla andra fall är det ett misslyckande. Och det är konsumenterna som betalar förr eller senare.
Du som kört en modern större dieselbil med sjukt mycket vridmoment direkt från tomgångsvarv, inser snabbt vilken sju helsikes kul hoj man skulle kunna bygga om man fick till det härpå samma vis som med bilarna. För Racing kanske det inte är ett alternativ, men på touringsidan är det högintressant!
Jag håller iallafall tummarna för att vi ser något i butikerna inom 3-4år! Men det är förmodligen inte särksilt enkelt att bygga en bra diesel tourerpå 2 hjul, som många kanske tror.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar